Follow on Bloglovin

onsdag 27. juni 2012

Death Note bok 1

Death Note bok 1 : Kjedsomhet (norsk) av Tsugumi Ohba



Forfatter: Tsugumi Ohba
Illustratør: Takeshi Obata
Oversatt til norsk av Magne Tørring
Forlag: Egmont
Utgitt: 2008. Først publisert i Japan i 2003 av SHUEISHA
Serie: Manga serie- Først utgitt i det japanske ukesmagasinet, Weekly Shonen Jump, og ble så populær at det ble laget tegneseriehefter av den.
Målgruppe: 16+
Sjanger: Fantasy/Grøss

Death Note bok 1 er første bok i en spennende manga-serie.

Light Yagami, hovedpersonen i serien finner en dag «Death Note», en overnaturlig bok som gir eier evne til å bestemme hvordan og når en person skal dø. Boken ble bragt til jorden av Ryuk, en gud fra dødsriket. Ryuk kjedet seg i riket sitt, og var lei av oppgaven med å bringe mennesker til dødsriket. Vel vitende om at boken er strengt forbudt å overlate til andre, bestemmer han seg for å legge den igjen – hos menneskene.

«Death Note» gir eier anledning til å drepe alle han kjenner navnet på – ved å skrive inn navnet i boken og forestille seg ansiktene deres.

Light Yagami, sønn av distriktets politisjef og skolens toppelev, er en ensom fyr - når han oppdager boken og mulighetene den gir, vil han bruke den til å fjerne all verdens ondskap. Det blir etterhvert en katt- og-mus-lek mellom han og superetterforsker L. L gjør alt for å finne ut hvem som står bak de uforklarlige dødsfallene som synes å herje som en farsott i byen. Alle forbrytere blir eliminert – av hvem?

En ivrig og bestemt tommel opp for Death Note - anbefales virkelig! Serien er skikkelig spennende, og vil kanskje være en fin trigger for de som ikke fra før er manga-lesere, og en slukerserie for de som allerede er ivrige manga-lesere. Death Note er adaptert til film, for de som ville ønske å sjekke ut filmen også.

Bokbildet har jeg lånt fra Outland








5 kommentarer:

  1. Åh, jeg liker Death Note kjempegodt! :) Er glad for at serien er veldig kort, men ble litt frustrert av slutten.

    SvarSlett
  2. Ja Death note er virkelig en skikkelig god serie - fattet raskt interessen for den. Har ennå ikke lest hele serien, og nyter å vite at jeg har noe av storyen til gode : )

    Interessant det du skriver om frustrerende slutt - kjipt hvis det blir den følelsen man sitter igjen med. Håper ikke det.....

    Kjenner du forresten til merket Tokidoki - veskene er skikkelig kule!! Det er "mangavesker" - har en og er veldig fornøyd med den. Kjøpte vesken i en butikk her i Oslo som heter Moshimoshi og som selger t-shirts og tilbehør med manga motiv. Vet ikke om butikken fortsatt eksisterer, er en stund siden jeg var der - på tide å gi den en visitt snart ; )


    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Jeg hadde virkelig sett for meg en [beskriver en hendelse som skal illustrere slutten] og var så sikker på at det var noe sånt som skulle skje. Men så skjedde det noe helt annet, og jeg ble ikke akkurat skuffet, bare litt frustrert over at jeg tok feil egentlig. :)

    Neeei *googler* ÅJO! Har bare aldri kjøpt noe av det merket før! Skal prøve å huske Moshimoshi, har aldri hørt om butikken. Jeg var en fast kunde hos Shopgirl da de var på Arkaden, men det var ganske dyrt der, og nå har Neo Tokyo overtatt :)

    SvarSlett
  4. Heisann, så ikke meldingen din før nå : )

    Neo Tokyo har jeg ikke hørt om - bra?

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Jeg liker Neo Tokyo, litt dyrt bare. Men der finner du veldig mye fint! :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar : )