Follow on Bloglovin

mandag 25. juni 2012

"Jeg er Zlatan" av Zlatan Ibrahimovic og David Lagercrantz.





Forfatter: Zlatan Ibrahimovic og David Lagercrantz.
Oversetter: Sverre Knudsen
Forlag: Font
Utgitt: 2011
Antall sider: 379

Jeg er Zlatan er stadig vekk utlånt på biblioteket der jeg jobber - kjøpte boken inn til biblioteket tidligere i vår, og den har vært utlånt fra dag en. Ble veldig nysgjerrig på boken ettersom den er så populær, især blant gutta, og jeg så mitt snitt til å låne den neste gang den ble innlevert.

Er selv ikke spesielt interessert i fotball, men i personer, og jeg må si jeg raskt skulle komme til å kose meg med å lese denne boken. Så et TV-intervju med forfatteren, David Lagercrantz, og han fortalte at boken ble til ved et samarbeid hvor Zlatan fortalte om livet sitt, og hvor David skrev og gjorde sitt beste for å levendegjøre Zlatans ord på papir.

Vi følger Zlatan fra han er guttunge og dribler i hagen til moren sin, og hele veien til han blir berømt fotballproff - et skikkelig askeladden-eventyr! Eventyret starter i Malmø, nærmere bestemt i innvandrerghettoen Rosengård, hvor det ifølge Zlatan er tøft å vokse opp, og hvor man tidlig må lære å hevde seg og vise muskler for å vinne respekt og klare seg. Fotballhelten og Rosengårdgutten klarte å klatre samfunsstigen fra bunn til topp - fra en oppvekst i en ghetto med høy arbeidsledighet og ressursfattigdom til en tilværelse hvor du kan kjøpe deg huset du vil, selv om det bor noen der - det er bare å tilby dem en høy og fristende nok sum så de flytter ut.

Etter å ha lest boken må jeg innrømme at jeg synes Zlatan er kul - ok, så er han rampete, tøff, vill, en kjeltring, sta og stor i kjeften - MEN som han selv sier og som har blitt et legendarisk sitat: "Man kan ta gutten fra Rosengård, men man kan ikke ta Rosengård fra gutten".

Jeg vil avlsutte med nok et legendarisk Zlatan-sitat (det finnes egne nettsider med Zlatans sitater), et han ga til en intervjuer som ville ha næremere beskrivelse av et av Zlatans velsatte mål: "Først gikk jeg til venstre, det gjorde han også. Så gikk jeg til høyre, det gjorde han også. Så gikk jeg til venstre igjen, og da gikk ham og kjøpte pølse."

Bildet er hentet fra forlaget Font





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar : )