Follow on Bloglovin

tirsdag 18. februar 2014

Biografitips: I'm your man - Leonard Cohens liv av Sylvie Simmons

Poeten, musikeren, forfatteren og - mannen med den dype, melankolske og alvorlige stemmen og de forførende tekstene.


Jeg er i ferd med å ta fatt på biografien om Leonard Cohen og gleder meg massivt!

Foto er hentet fra: Cappelendamm.no

Tittel: I'm your man : Leonard Cohens liv
Originaltittel: I'm your man : The life of Leonard Cohen
Forfatter: Sylvie Simmons
Oversetter: Håvard Rem
Forlag: Cappelen Damm
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 592 s.
Sjanger: Biografi









Tekstene og stemmen til Leonard Cohen er en del av min ungdomstid - mannen med hatten og den 
alltid upåklagelige klesstilen. Han ligner en gentleman - eller en elegant gangster, om du vil.
Underlig, når jeg tenker tilbake, at hans voksne, melankolske og "ikkedansbare" tekster fant veien til oss unge. Men, det gjorde de.
Liker også Kari Bremnes sine tolkninger av Cohen sine tekster, så det er sagt.
Foto er hentet fra: Platekompaniet.no












Jeg har til gode å lese bøkene til Cohen - han har flere utgivelser bak seg, og har opp gjennom årene vært en produktiv skribent.
Foto er hentet fra: Bokelskere.no


















Cohen mottok Fyrsten av Asturias' pris for litteratur i 2011, og i mai ifjor vant han songwriter of the year and artist of the year at Juno awards.



Cohen tar utgangspunkt i sin jødiske bakgrunn når han skriver - et annet hovedtema, særlig i visetekstene hans, er kjærlighet. Han har blitt kalt rockens største forfører og gentleman - han evner å erobre publikum med sine suggerende melodier og selvransakende og humoristiske tekster.




På tide å finne ut mer om Cohen - jeg begynner biografilesingen nå : )





















3 kommentarer:

  1. Jeg har lest en biografi om Cohen, og den synes jeg var litt(ikke veldig) kjedelig etter å ha lest mye om Axel Jensen og Marianne. Cohen var jo en del med i de bøkene, og var sammen med Marianne i mange år og bodde på Hydra.. Kos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tydeligvis mye jeg har til gode å finne ut om Cohen - er spent på hvordan jeg vil like biografien : )

      Slett
    2. Det finnes da vel litt her og der. Han er en flott artist.:)

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar : )