Follow on Bloglovin

onsdag 19. mars 2014

Tegneserieanbefaling: Aya fra Yopougon!

Jeg har helt sikkert skrevet dette i bloggen før - jeg legger ofte søndagspromenadene mine til Serieteket på Grünerløkka. Jeg kommer alltid ut derfra med noen nylånte tegneserier under armen, og sist søndag var Aya fra Yopougon en av tegneseriene som ble med meg hjem.


Foto er hentet fra: Minuskel.no


















Originaltittel: Aya de Yopougon
Oversetter: Oversatt fra fransk av Alexander Leborg
Forlag: Minuskel
Utgivelsesår: 2012
Litterær form: Tegneserie
Sjanger: Drama/Feelgood tegneserie
Kilde: Lånt fra Serieteket
Verdt å vite: Aya fra Yopougon er en virkelighetsskildring fra Elfenbenskysten. Året er 1979 og den 19-årige Aya er hovedpersonen i Marguerite Abouet og Clément Oubrerie sin tegneserie. Vi får ta del i alle små og store hendelser i dagliglivet til en rekke mennesker, som alle omkranser Aya og hennes familie. Andre og avsluttende bind i denne tegneserien ble utgitt i 2013. Tegneserien er filmatisert.

En liten smakebit fra animasjonsfilmen


Et frydefullt klapp i hendene for illustratør, forfatter og oversetter - Aya fra Yopougon er en herlig tegneserie!

Jeg digger å lese tegneserier og Aya fra Yopougon har gått rett hjem hos meg - illustrasjonene er fargerike, flotte og fulle av detaljer! Fortellingen er ispedd både humor og alvor - hverdagen til karakterene vi møter er full av hendelser, vonde som gode. I motsetning til venninnene sine er ikke Aya særlig interessert i gutter - hun er ambisiøs og målet hennes er å bli utdannet lege. Med guttegærne venninner, kåte gutter og en far som vil at hun skal finne en ektemann, er det ikke lett for Aya å være fokusert på målene sine. Når en av Ayas venninner i tillegg blir gravid, og det er to mulige fedre, får dette uante konsekvenser for alle rundt, ikke minst for Aya.

Fram til nå er det utgitt seks bind av Aya fra Yopougon i Frankrike - denne norske utgaven er en samling av de tre første bindene.

Nysgjerrig på hva ulike anmeldere har skrevet? 
Dagbladet.no
NRK.no




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar : )